PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Čertovinky

Časopis Folklor 6/04
Děkuji za jeden z posledních večerů prožitých s drahou bytostí v optimistickém prostředí souboru Ondráš. Odcházeli jsme potěšeni směrem vývoje scénického využití folkloru, kterému jsme věnovali společný život. Honza svým povoláním aktivně, v profesi i volném čase, stráveném prací se soubory v různých regionech. Ten směr naznačuje, že cesta byla správná, má světlou perspektivu a jde po ní další generace. Text recenze jsme psali den před koncem, který nečekaně Honzu zasáhl v Tyršově domě při jednání o skladbě folklorních souborů sokolských jednot na Všesokolském sletu v r. 2006.
Těšili jsme se na ně od prvních zpráv o nové ondrášovské inscenaci a červencové vystoupení naši nedočkavost ještě zvýšilo. Naděje na sváteční zážitek nás nezklamala. Především si velmi vážíme výkonu orchestru. Již v Ouvertuře předeslal svou kvalitu ve skladbě Martina Kováře, vyzrálé a působivé. Podle výsledků předchozích vystoupení známe také vynikající spolupráci orchestru s tanečníky. Jubilejní dílo, nazvané Čertovinky, obnáší sedm obrazů, volně propojených pohádkovým příběhem společensky těžko zařaditelné Káči. Každý obraz má svého skladatele a choreografa, kteří se v různých obměnách podílejí na celkové koncepci a beze švů navazují ve svižném sledu do přestávky i po ní, aniž by divák vyšel z tempa. To je zásluha nejen režie, která je rázná a má pochopení pro sjednocení vyjadřovacích prostředků v jednotlivých obrazech. Pro interprety je někdy svízelné navázat po přestávce na nesoustředěné publikum, což nebyl tento případ.
Vyslovené připomínky vnímejte, prosím, jako upozornění na přehlédnutelná nedopatření jinak zářivě lesklé a zasloužené spokojenosti. Je možno se nad nimi zamyslet, přijmout či nepřijmout. Uvádíme je jako součást vrcholně podařené scénické práce. Ale zmínit se o nich je potřeba. Například o použitých některých pasáží, ověřených v jiných souborech nebo v červencovém koncertu. Týká se to Dětského hraní, mimochodem zbytečně předimenzovaného ve výrazu a Klebetnic, kde chyběla větší taneční verva při diskusi. Dala by se ještě přisypat, prostoru je pro ni dost. Jakoby v ní scházelo trochu rozmáchlého skoku, kterým Gaudeamus koření obstarožní kvarteto, z něhož Klebetnice parodicky, včetně účesů vycházejí. Hospodská tancovačka je prostě skvělá. Má "nadregionální" slovník, je při všem tempu, dynamice a náročnosti tanečně zvládnutá, situačně podložená a těžko postřehnutelnými, přesto působivými momenty vystupňovaná do spontaneity, jaká se hned tak nevidí. Je také‚ stvořená v jednotě s hudbou, která provokuje nejen tanečníky, ale poslechem i diváky, radostná, humorná, odvázaná.
Přiznáváme, že další dva obrazy nám v zaujetí splynuly bez písemných poznámek, takže jsme se nedohodli, kde poprvé zklamali raraši. Měl by jim spíš vyhovovat ohňostrojně provedený rej skokansky vytrénovaných čertisek, na nějž má Ondráš aparát, než údržbářské obcházení mírně bříškatých strejců. Nebo to je zkreslení jinak nápaditým kostýmem? Mimochodem, možná i Káča by mohla být zvýrazněná nějakým atributem, který by ji provázel všemi situacemi. Občas uniká z ohniska pozornosti, což by samo o sobě nevadilo, ale těžko se hledá. Pasáže hezky provedených kotlů, z nichž si raraši přihýbají, navozuje spíš kanibalskou atmosféru než rtuťovitou zábavu pekelné osádky, která, pokud známo, dušičky pouze smaží, ale zároveň zachovává pro případ spasení. Zato jsme ocenili výkon a výraz Káči při krocení rohaté čeládky. Salaš je příjemná selanka před dramatickým vyvrcholením Káčiny čertovské anabáze, která ji měla poučit.
Závěrečný text, přečtený Mefistofelem, byl nesrozumitelný buď pro nesprávně umístěné mikrofony nebo jsme seděli na hluchém místě. Přijali jsme jej tedy jako otevřený konec, naznačující, že některá nátura sama neví, kdy si šlape po štěstí.
V hudební i taneční tvorbě se objevilo několik nových jmen, slibujících, že v souborech odchovaná generace je muzikální, cítící jednotu pohybu a hudby, se smyslem pro scénu a nosnou linii. Pohádka, uvedená k jubilejnímu výročí Ondráše, bude mít úspěch u diváků bez rozdílu doma i kdekoliv jinde. Gratulujeme a přidáváme pozdrav všem, kteří se na uvedení podíleli. Podle charakteru spontánního zakončení, které se odehrálo na otevřené scéně za zády dlouho nadšeně aplaudujícího a konečně odcházejícího publika, srostl soubor při tomto výkonu ve spolehlivou tvůrčí partu. Pro aktéry večera je to vzácná chvíle, která i po letech a odloučení udrží přátelství. Pro diváky zážitek evokující vlastní podobné prožitky, které se nezapomínají.
Praha - Smetanova síň Obecního domu 18. září 2004 ve 20.00 hod. Režie Martin Pacek, námět a dramaturgie David Pavlíček, produkce Čestmír Komárek. Taneční skupina pod vedením Rudolfa Danajoviče, orchestr lidových nástrojů pod vedením Michala Gani, dívčí pěvecký sbor pod vedením Martiny Krisovské. Choreografové jednotlivých obrazů: Rudolf Danajovič, Martin Krajňák, Jan Malík, Martin Pacek, David Pavlíček, Martin Rezek. Hudební skladatelé: Štěpánka Baboráková, Petr Číhal, Martin Kovář, Milan Puklický, Antonín Špaček, Pavel Šupina, Zdeněk Vejvoda. Texty Martin Rezek.

Jan a Barbora Čumpelíkovi

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 20.12.2004 v 14:24 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA