PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Improvizace Jaroslava Tůmy

Časopis Folklor 2/04
Jméno Jaroslava Tůmy není známo jen milovníkům varhanního umění. Docent pražské HAMU je proslulý rovněž jako pohotový hráč na cembalo, schopný se při doprovodu sólistů pohotově přizpůsobit, třebas i změnou původní tóniny. U varhanního pultu se jeho pohotovost uplatní v rychlém ovládnutí nástroje, který se mu právě dostane pod ruce, v brilantní prstové technice, konečně pak improvizačním umění "par excelence". Plzeňané mají štěstí, neboť Jaroslav Tůma se do Plzně často vrací, aby v samostatném recitálu předvedl zvukové možnosti varhan chrámu sv. Bartoloměje. O adventních nedělích si je v kratších vstupech mohli po sobě vyzkoušet i Tůmovi žáci.
Poslední adventní zastavení 21. 12. 2003 ve tři hodiny odpoledne pak patřilo jejich pedagogovi, který čtyřmi vstupy vytvořil hudební předěl při čtení evangelia. Jako posluchače, spjatého s folklorem, mne zaujal především vstup třetí a čtvrtý. Předposlední byl vystavěn na hudebním materiálu dvou koled ze Sušilovy sbírky - Marie a Alžběta (s incipitem Byla cesta, byla ušlapaná... a Josef, můj kochany Josef...), v nichž se proslulý varhaník hráčsky zaskvěl všemi finesami práce s oběma nápěvy. V mohutném, zvukově efektním závěru nechal posluchačům pocítit účinek sestupné velké tercie, tvořící závěr prvního z nich. Poslední improvizace na téma koledy Slyšte, slyšte pastuškové..., zněla zpočátku téměř rokokově, téma v ní bylo zpracováno variační technikou, aby se posléze uvolnilo v evolučnímu toku, který - protkán několika virtuózními chromatickými postupy - opět gradoval k mohutnému, zvukově efektnímu závěru.

Marta Ulrychová

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 09.04.2004 v 07:32 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA